Det behövs inga undantag eller lättnads­regler när offentlighets­principen införs för fristående skolor. Regeringen bör sluta med sitt dribblande.

Sten Svensson, medlem i Nätverket för en Likvärdig Skola, och Tor Nitzelius ,tidigare förbundsjurist hos Lärarförbundet, avvisar i SVD Debatt 14 september alla undantag från offentlighetsprincipen. ”Skolinformationsutredningen kom fram till att man kan införa offentlighets­principen utan begränsningar. Låt det bli riksdagens beslut. Det behövs inga undantag eller lättnads­regler. Offentlighets­principen handlar inte om huruvida den innebär ett merarbete för huvud­männen utan den handlar om vår demokratiska insyn i de offentligt finansierade skolorna.” Läs debattartikeln här.