Remissvar på utredningen Offentlighetsprincipen eller insynslag

I Nätverkets remissvar kan du bland annat läsa: ”Nätverket för en likvärdig skola anser att skolan ska vara likvärdig och en samhällsbyggande institution med ett övergripande uppdrag att stärka det gemensamma och demokratiska samhällsbygget. För att klara den uppgiften krävs det dagens marknadsstyrda skolpolitik avvecklas och ersätts av en skolpolitik som styrs av våra demokratiskt valda församlingar.

Med dagens regelverk, där skolföretag och kommuner konkurrerar om eleverna, skyddas skolföretagen från insyn. Uppgifter från privata skolföretag lämnas inte ut med hänvisning till att det kan påverka elevers val av skola och därmed även påverka företagens ekonomi. Dagens lagstiftning sätter skolföretagens ekonomiska intressen framför det demokratiska samhällets behov av insyn.” Läs hela remissvaret här.