Intressanta kommentarer kring Akeliusaffären

När Roger Akelius sa det självklara att skattefinansierade vinstdrivna skolor måste tumma på kvalitén för att ha råd med utdelning, sjönk aktiekursen med 10 procent av rädsla för slopad utdelning. Andreas Cervenka, Aftonbladet, uttalar om detta ”Mer än så behöver man inte veta för att förstå att något är ruttet med Sveriges världsunika skolsystem.” Läs hans krönika här.

Nalin Baksi skriver i Expressen att ”Carl Bildt och skolminister Beatrice Ask kunde aldrig erkänna bristerna i konstruktionen av marknadsskolan utan svarade att kontrollen skulle förbättras på all kritik. Nu har marknadsskolan funnits mer än tre decennier och det är uppenbart att samhället inte har förmått att kontrollera den.” Läs hennes krönika här.

Johan Enfeldt intervjuas på Dagens Arenas Podd om Akeliusaffären och regeringens olika skolutredningar under rubriken ”Vad kommer att hända med friskolornas vinstuttag.” Lyssna på intervjun här.